Prins staat niet alleen voor lekkere en verantwoorde voeding, maar voor een complete lifestyle. Met leuke, nieuwe ideeën en adviezen voor het dier tijdens iedere levensfase. Daar hoort ook verantwoord bewegen bij. 

  1. Bewegen en sporten is maatwerk! Een jonge hond is tijdens zijn eerste levensmaanden vooral bezig met het leren kennen en gebruiken van zijn lichaam. Alle activiteiten moeten goed en langzaam worden opgebouwd en zeker snelgroeiende rassen kunnen daarbij extra begeleiding nodig hebben. Vraag je dierenarts om advies. Het bewegingsapparaat van een hond is, afhankelijk van ras en formaat, pas tussen de 15 en 30 maanden helemaal volgroeid, en vanaf dat moment ook pas volledig belastbaar.
  2. Zorg dat beweging en rust met elkaar in evenwicht zijn. Wist je dat honden tot wel 20 uur per etmaal kunnen slapen? Lichaam (en ook geest) moeten na inspanning de tijd krijgen om te herstellen. Als een hond een inspannende (wedstrijd)dag achter de rug heeft, kan het hem wel 48 uur kosten om daar helemaal goed van te herstellen. Het duurt altijd even voordat alle stresshormonen weer uit zijn lichaam verdwenen zijn. Vermoeide honden lopen meer risico op overprikkeling en blessures.
  3. Stoeipartijen met andere honden, achtervolgingsspelletjes, hard sprinten of juist afremmen om bijvoorbeeld een bal te pakken te krijgen, bewegen op gladde vloeren, uit de auto of van de trap springen en sporten als behendigheid, flyball en dogfrisbee kunnen voor een hond belastende vormen van beweging zijn. Rechtlijnig bewegen, bijvoorbeeld in rustig (!) tempo mee naast de fiets en zwemmen, zijn doorgaans goede manieren van bewegen. Let op: laat een hond altijd in draf naast de fiets lopen, nooit in galop. Dat is zijn hoogste versnelling en een teken dat het dier echt op de top van zijn kunnen loopt. Wil je gaan fietsen met je hond? Klik hier voor ons opbouwschema.
  4. Een hondenlichaam moet goed worden voorbereid op actie, zorg daarom voor een goede warming-up en cooling-down. Denk bij opwarmen bijvoorbeeld aan rustig draven aan de riem, eventueel gecombineerd met oefeningen als zitten, staan en liggen, achteruitlopen, door je benen slalommen, een poot of high five geven, een buiging maken of de nek strekken richting een brokje. Na de ondernomen actie rustig een kwartiertje uitlopen geeft het lichaam de tijd om afvalstoffen af te voeren, zodat spieren niet stijf en pijnlijk worden.
  5. Wist je dat de helft van alle honden te zwaar is? Weeg je hond regelmatig, zo kun je zijn gewicht goed in de gaten houden. Door de dagelijkse portie voeding af te wegen op een keukenweegschaal voorkom je dat je te veel geeft. De voedingswijzer op de verpakking is slechts een richtlijn. De dagelijkse hoeveelheid voeding is sterk afhankelijk van diverse factoren, zoals de activiteit van de hond, castratie/sterilisatie en de omgevingstemperatuur. Pas de hoeveelheid voeding aan op de behoefte van je hond en zorg voor voldoende passende beweging. Daar word je zelf ook fit van!

Wist je dat honden tot wel 20 uur per etmaal kunnen slapen?

Bonny van het CareTeam

Zoek je leuke sport- en speltips? Het CareTeam helpt je graag met gratis advies!