Menu
Menu
Robert ontwerpt duurzame verpakkingen voor Prins
Wist je dat we bij Prins alles in eigen huis doen? Niet alleen de recepten voor onze brokjes ontwikkelen en de zakken vullen, maar óók die zakken ontwerpen. Tot ze echt helemaal naar onze zin zijn. Zo ontwierp onze graphic designer Robert alle nieuwe VitalCare verpakkingen. Niet alleen mooi, met ook met alle informatie erop die jij nodig hebt om voor je kat een gezonde keus te maken.
Het lijkt zo simpel, hè. Een kleurtje hier, een lijntje daar, de foto zo… Maar het is echt ontzettend veel werk, een goede diervoederverpakking maken. Robert doet dat al bijna tien jaar met heel veel plezier. Driekwart jaar is hij bezig geweest met het hele proces rond de nieuwe verpakkingen voor de Prins VitalCare kattenbrokjes. ‘Ik denk dat wel 80 procent van al mijn tijd daar in is gaan zitten.’
Bij het maken van een nieuwe verpakking moet er eerst duidelijkheid komen over het formaat van de zak. Dan over het materiaal waarvan de zak is gemaakt. Zo zijn de nieuwe VitalCare verpakkingen helemaal van plastic en daarmee 100% recyclebaar. Dat spaart bomen, voorkomt restafval en zorgt dat de zak in een ander product aan een nieuw leven kan beginnen. Robert: ‘Papier is niet per se duurzamer dan plastic. De oude verpakkingen moesten door hun metallic laag bij het restafval. Nu kunnen de verpakkingen helemaal worden hergebruikt.’
De nieuwe VitalCare zakken worden geproduceerd en gedrukt in Italië. Robert onderhoudt daarvoor de contacten met de drukker. Hij reisde ook af naar Italië om materialen te controleren. Want een nieuwe zak maken, dat is check, check en dubbelcheck. Ook binnen Prins zelf, want je wilt natuurlijk dat de juiste informatie over de ingrediënten en samenstelling van de brokjes op de verpakking komt. Robert: ‘Voor die controles gaat alles echt wel honderd keer heen en weer naar onze eigen afdeling Research & Development.’
Robert voegt alle foto’s, afbeeldingen en teksten die op de zak moeten komen samen tot een mooi, herkenbaar en praktisch design. Enerzijds zijn er teksten die volgens de strikte regelgeving niet op de zak mogen ontbreken. Anderzijds moeten katteneigenaren in één oogopslag alle informatie over de betreffende voeding kunnen krijgen. ‘Ik vind de nieuwe verpakkingen heel fris ogen’, zegt hij. ‘Ze zijn een stuk moderner, hebben een heel natuurlijke look én zijn gemaakt van mooi zacht materiaal dat luchtdicht is, zodat de brokjes langer vers blijven.’
De verpakkingen van Prins krijgen eens in de zoveel tijd een restyling. De vertrouwde kattenbrokjes waren volgens Robert wel weer eens toe aan een nieuw jasje. ‘De voorkant van de nieuwe VitalCare verpakkingen is door de grote kattenfoto lekker rustig’, wijst hij. ‘De ronde lijn onder het logo maakt het wat zachter, alle informatie vind je nu overzichtelijk op de achterkant. Alle kleuren komen goed uit, het is echt goed gelukt. Ik ben er trots op. Deze verpakkingen kunnen zeker weer vijf jaar mee!