Hond Lou, de sierlijke vijf jaar oude Galgo van Kaat, had problemen met slikken, ondergewicht, een slechte huid en vacht, oprispingen en buikpijn. Andere voeding, medicatie, dierenartsenbezoeken… Kaat kwam er niet uit wat Lou nu precies mankeerde. Haar dierenspeciaalzaak verwees haar door naar het Prins CareTeam. Samen met voedingsdeskundige Marjolein van het CareTeam en dierenarts Atjo Westerhuis van EduVet werd een oplossing gezocht én gevonden. ‘Een super ervaring’, aldus Kaat.

Stel een vraag op Facebook over een hond met spijsverteringsklachten en je krijgt tientallen goed bedoelde, maar lang niet altijd passende adviezen. Je zou dit moeten doen, en dat moet moeten voeren… ‘Maar alleen een brokje lost de problemen niet op’, weet Marjolein van het CareTeam. ‘Voeding is heel belangrijk en medicijnen zijn dat ook, maar de voedingsmethodiek, de manier van voeren, is net zo belangrijk. En dát is waar wij met onze jarenlange ervaring juist zo goed in zijn.’

Nieuwe verpakking Prins TotalCare

Fotocredit: Peter Engelen Hondenfotografie

Je zou dit moeten doen, en dat moeten voeren…

Eigen contactpersoon voor advies

Maagonderzoek, hypoallergeen voer van de dierenarts, antibiotica, maagzuurremmers en cortisonen… Niets had geholpen of echt wat opgeleverd, bleek toen Kaat over de problemen van Lou contact op met het CareTeam, waar ze Marjolein als vaste contactpersoon kreeg. In overleg met Marjolein werd allereerst de voedingsmethodiek aangepast. Lou kreeg voortaan drie tot vier keer per dag een maaltijd in plaats van twee keer. Dat kwam zijn spijsvertering ten goede. Daarnaast werden een geperste huid en darm dieetvoeding en een krokante skin & intestinal dieetvoeding uitgeprobeerd, in combinatie met vers vlees. ‘We zijn in het geval van Lou een keer van product geswitcht omdat het ook gaat om wat de eigenaar fijner vindt om te voeren’, zegt Marjolein.

Toch klopt er iets niet…

Met een andere voermethode, het stoppen met snacks, de dieetbrokken en het vlees kreeg Kaat de klachten van Lou onder controle. Toch had Marjolein het idee dat er iets niet helemaal klopte. Ze vermoedde dat er sprake was van IBD-klachten, wat staat voor Inflammatory Bowel Disease oftewel een ontstekingsziekte van de darm, en een vitamine B12-tekort. Daarom schakelde ze dierenarts Atjo in, op wie het CareTeam altijd een beroep kan doen. Kaat reisde vanuit België met Lou naar de kliniek in Veenendaal, waar inderdaad een B12-tekort werd vastgesteld. Marjolein: ‘Omdat zijn lichaam die vitamine zelf niet goed opneemt, zit Lou nu levenslang vast aan het toedienen van extra B12. Hij kreeg daarnaast een maagzuurremmer en een homeopathisch middel. Zijn slokdarm is nog niet helemaal goed waardoor hij nog wat blijft slikken en smakken, maar de pijn is weg.’

Een heel gepuzzel, maar het helpt!

Lou krijgt nu een combinatie van brokken en vlees, verdeeld over de dag, met extra B12. ‘Omdat het nu beter gaat, kon Kaat zijn gezondheidsproblemen zelf makkelijker loslaten. Daardoor is de hond ook rustiger geworden’, vertelt Marjolein. Het was een heel gepuzzel, maar het heeft geholpen. ‘Voeding doet een hoop, maar als je basis niet klopt, zoals het aantal maaltijden, de grootte van de porties en de hoeveelheid snacks, blijf je tobben. Het heeft ons in het geval van Lou een half jaar gekost. Het was echt een proces van maanden.’ Marjolein heeft met Kaat héél veel contact gehad om tot een goede oplossing te komen. ‘Soms sprak ik haar meerdere keren per week om haar gerust te stellen, bijvoorbeeld als Lou toch weer diarree had. Daarna hadden we wekelijks en tweewekelijks contact. Nu spreken we elkaar bijna niet meer, maar dat komt omdat het gewoon heel goed met Lou gaat. Hij glimt als een spiegel en zit goed in zijn vel.’

We bieden altijd een luisterend oor, dat is onze kracht

Advies is altijd gratis

Aan een dierenartsbehandeling zijn natuurlijk kosten verbonden, maar de begeleiding door het CareTeam is voor iedereen altijd gratis. Wie je ook bent, wat je ook voert en ongeacht of je met het gegeven advies aan de slag wilt. Marjolein: ‘Sommige mensen nemen het voor lief dat het gratis is, anderen zijn echt heel verbaasd en dankbaar. Soms spreken we iemand maar één keer, soms bouwen een levenslange band op. Een dier tijdens zijn leven met advies mogen begeleiden is heel erg leuk. Het gebeurt wel eens dat iemand zegt dat hij geen Prins meer voert. Of we hem dan toch willen helpen? Natuurlijk! Het is vooral fijn dat je een dier kunt helpen, en een blije eigenaar is ook heel wat waard.’

We sluiten pas af als het goed is

Mensen willen vaak graag een korte route naar een oplossing, merkt Marjolein. ‘Zeker bij gedragsproblemen, merken we. Maar dat werkt niet altijd zo. Een goed advies kan soms wat langer duren. Gemiddeld twee tot vier weken, Lou was wat dat betreft wel een uitzondering. We vragen altijd na hoe het gaat en sluiten het contact pas af als het goed is.’

Een super ervaring met persoonlijk contact

Kaat geeft Lou nog steeds de door Marjolein geadviseerde brokvoeding en als het even iets minder gaat een vleesdieet, waardoor Lou volgens haar snel weer zoals ze in België zo mooi zeggen ‘terug op zijn plooi’ komt. ‘Het gaat echt beter. Mensen op straat spreken me zelfs aan om te zeggen dat ze verschil zien. Hij is echt een vrolijke hond aan het worden’, zegt Kaat. ‘Ik heb een super ervaring met het CareTeam gehad en me steeds goed geholpen gevoeld. Ik vond het fijn dat het team ook samen met een dierenarts werkt, zodat het gehele probleem bekeken kon worden. Ik ben van plan Lou de rest van zijn leven de vitaminespuitjes te blijven geven, omdat hem dit zichtbaar goed doet. Marjolein had me dit al verteld voordat we bij de dierenarts zelf waren geweest. Ik vond het persoonlijk contact trouwens ook heel fijn. Na alle telefoontjes was het bijna of ik met vrienden aan de lijn hing.’

Ik heb me steeds heel goed geholpen gevoeld

Echt méér dan voeding

Het verhaal van Lou en Kaat laat volgens Marjolein zien dat de slogan van Prins terecht is: “Prins. Meer dan voeding.” ‘Dat stukje dat we méér doen dan alleen voeding is zo belangrijk! We kijken écht verder. Dat we Kaat en Lou daardoor konden helpen, voelt echt heel goed voor mij. Een reactie geven als “jammer, maar we kunnen als Prins niets betekenen – de groeten”, dát doen we niet. We bieden altijd een luisterend oor. Dat is de kracht van ons CareTeam.’

Leestip

Dierenarts Atjo Westerhuis van dierenkliniek EduVet schreef in het eerste nummer van het tijdschrift Pets Vision een informatief artikel over een verstoord immuunsysteem door vitamine B12-tekort. Honden kunnen daardoor een heel scala aan klachten krijgen, zoals problemen met de spijsvertering.  Je kunt dit nummer, nummer 1|2021, hier nabestellen. 

Ook interessant: