Hoe kun je de klant nóg beter bedienen met producten, service en informatie? Daarover werd druk van gedachten gewisseld tijdens de inspiratiedag die Prins maandag 18 september hield voor relaties als dierenspeciaalzaken, groothandels en leveranciers van bijvoorbeeld grondstoffen en verpakkingen.

Ondernemers konden tijdens de inspiratiedag kennismaken met Prins, meedenken over nieuwe ideeën en kennismaken met collega’s uit de branche. Sales director Marlou Mulders liet zien hoe Prins de klant centraal stelt. Want de klant, daar gaat en draait het om. ‘Je moet je niet bezighouden met wat de concurrentie doet, maar met wat de klant wil’, haalde ze een uitspraak aan van de topman van Amazon.com, Jeff Bezos.

Vertrouwen

Uit een groot onderzoek dat Prins hield onder bijna 800 consumenten blijkt dat de dierenspeciaalzaak nog steeds de aangewezen plek is voor klanten die op zoek zijn naar vertrouwen, service en advies als het om diervoeding gaat. Online kopen consumenten vooral vanwege het gemak en de lagere prijs. ‘Uit ons onderzoek blijkt dat consumenten erg op zoek zijn naar informatie’, aldus Marlou. ‘Zo wil de helft bijvoorbeeld graag meer weten over welke snacks bij welke voeding passen, of hoe ze droog- en natvoeding kunnen afwisselen.’

Bewuste keuze

Je hebt verschillende typen klanten, zoals prijskopers en gemakskopers. Uit het consumentenonderzoek van Prins blijkt dat de grootste klant van Prins de kritische kwaliteitskoper is, die een bewuste keuze maakt voor een product en duurzaamheid belangrijk vindt.

Service

Prins gaat in 2018 nog meer inzetten op het samenwerken met en het ondersteunen van partners. Niet alleen met trainingen en producten, maar ook met speciale diensten. Een voorbeeld van een service in die in samenwerking met Wageningen University in ontwikkeling is, is het geven van een voedingsadvies op basis van ontlastingonderzoek. Er zijn nog veel meer plannen, en alle deelnemers aan de inspiratiedag werden uitgenodigd met Prins mee te denken en ook hun ideeën te spuien.

Informatie

Consumenten krijgen steeds meer controle over wat ze willen zien en zijn continu op zoek naar informatie. ‘Alles verandert en je moet daarin op de juiste manier in meegaan’, aldus Mark de Vink van Content Junkies, die invulling geeft aan hét huisdieren kennis- en informatiecentrum Lifestyle for pets. Hij haalde een 2.500 jaar oude wijsheid van filosoof Heraclitus aan: ‘Niets duurt voort, behalve verandering.'

Kans

De klant de informatie geven waarnaar hij op zoek is: daar ligt volgens Mark een belangrijke kans voor merken en retailers. Dat je met een goed verhaal een groot bereik kunt behalen, blijkt wel uit een recente video van Lifestyle for pets, waarmee het platform een indrukwekkend aantal van 846.372 mensen wist te bereiken. Die video gemist? Terugkijken kan hier.

Niets duurt voort, behalve verandering.

Veranderingen

Marketingdeskundige Cor Molenaar hield tijdens de inspiratiedag een boeiend en gloedvol betoog over het als ondernemer omgaan met veranderingen. 'Vaak beseffen we niet hoe snel onze wereld verandert', aldus Cor. 'We raken daardoor soms in paniek, of blijven als branche vasthouden aan het oude. Hoe kun je concurreren met bedrijven die dezelfde producten aanbieden onder de kostprijs? Hoe kun je klanten binden? Dat is een uitdaging. Je ziet dat consumenten bewuster met hun geld omgaan. Er komen steeds meer eenpersoons huishoudens. Mensen zoeken vaker activiteiten buitenshuis. Grenzen spelen geen rol meer. Allemaal aspecten waar je als ondernemer rekening mee moet houden. Je zult moeten weten waarom je klanten juist bij jou kopen. Weten waarin je onderscheidend bent. Je doelgroep kennen.'

Binding

Huisdieren zijn emotie, en daar liggen volgens Cor kansen. 'Al die mensen willen communiceren over hun lievelingsdier. Daarmee krijg je binding. En binding is de kracht van de toekomst. Je moet je klanten zien te binden met informatie. Heeft u wel eens nagedacht hoe u op een andere manier geld kunt verdienen dan alleen met de verkoop van uw product? Nee? Dan moet u dat als de wiedeweerga gaan doen, en gaan samenwerken.' Alleen kun je als ondernemer volgens hem niet vechten tegen alle ontwikkelingen. 'Dan haal je 2020 niet.'

Platforms

Ondernemers moeten volgens Cor de samenwerking zoeken in platforms: websites waar leveranciers, winkeliers en klanten actief met elkaar kunnen interacteren. 'Zo bouw je een netwerk op rond de klant.' Een platform is een ontmoetingsplaats waar de consument meer kan doen dan alleen kopen. Zo kun je op het huisdierenplatform Lifestyle for pets niet alleen shoppen, maar ook van alles ontdekken, leren, bekijken, lezen en beleven. Tegen de 130 deelnemers aan de inspiratiedag: 'Al die video's die u op dit platform vindt, kunt u niet zelf gaan maken. Laat je als ondernemer niet verrassen. Het draait niet om wat u wilt, maar om wat de klant wil. Ga samenwerken en bouw samen een platform op. Dat is de basis voor de toekomst.'